ولایت مطلقه فقیه، نه دیکتاتوری که خیر محض (دفاع مرئوسان از رییس)

Posted on 12 سپتامبر 2011

0


پس از این که آیت الله علی خامنه ای وجود استبداد در ولایت مطلقه فقیه را رد کرده و مدعی شد که ولایت مطلقه فقیه تنها «یک حالت انعطافی» در دست «کلیددار اصلی نظام برای اصلاح مسیر است»، تعدادی از منصوبان وی نیز در اظهارات مختلف رهبر جمهوری اسلامی را «خیر محض» و «نماد همه مقدسات» دانسته و تلاشی دوباره را برای اثبات دیکتاتوری نبودن ولایت مطلقه فقیه آغاز کردند.

در این رابطه آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: «ولایت فقیه برای این است که جلوی دیکتاتوری‌ها را بگیرد امکان ندارد فقیه عادلی دیکتاتوری کند و اگر چنین کند از ولایت و عدالت می‌افتد.»

این عضو 87 ساله خبرگان رهبری البته در ادامه اضافه کرد که «ولایت فقیه به این معناست که ولی فقیه حق دارد با رعایت موازین اسلامی هر‌جا احساس کند حرکت جدیدی باید شکل گیرد تحول‌آفرین باشد، ولی فقیه باید قدرت تحول‌آفرینی داشته باشد چون اوضاع ثابت نیست و به اقتضای شرایط باید تغییرات داده شود که کلید‌دار این تغییرات باید قدرت داشته باشد در موقع معین از التهاب جلوگیری کند تا مبادا اوضاع جامعه تنش پیدا کند.»

در همین حال آیت الله هاشم حسینی بوشهری که از مهرماه سال 88 در پی کناره گیری آیت الله استادی از سوی رهبر جمهوری اسلامی به سمت امام جمعه قم منصوب شده است نیز در نماز جمعه این هفته قم گفت: «ولایت مطلقه، خیر محض برای جامعه اسلامی است، مسیر را اصلاح و تکمیل می‌کند تا این انقلاب و نظام به اهداف خود دست یابد.»

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی هم طی اظهاراتی با ادعای این که آیت الله خامنه ای «مرتبه ای بلند در معارف توحیدی» دارد، او را «نماد همه مقدسات» دانست.

مصباح یزدی در این باره گفت:» عشق به رهبری عشق به خدا، عشق به اولیا، عشق به قرآن و امام زمان و عشق به همه مقدسات است؛ چرا که ایشان نمادی از همه مقدساتی هستند که ارزش عشق ورزیدن دارند.»

آیت الله خامنه ای پنجشنبه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان افزودن قید «مطلقه» به ولایت فقیه را «انعطاف پذیری» و «یک تحول» در دستگاه عظیم ولایت که رهبری در راس آن قرار دارد تعیبر کرده و گفته بود: «تحول يعنى تكميل، پيش رفتن به سمت آنچه كه درست‌تر است، آنچه كه كاملتر است. يعنى آنچه را كه ساختيم، ببينيم نقصهايش كجاست، آن را برطرف كنيم؛ ببينيم كجا كم داريم، آن را اضافه كنيم.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین  وجود استبداد در «ولایت مطلقه فقیه» که در حال حاضر خود در آن جایگاه قرار گرفته است را رد کرده و تاکید کرده بود: «دشمنان، «ولايت مطلقه» را به معناى «استبداد» گرفته‌اند؛ يعنى ميل فقيه عادل به صورت دلبخواه. اين معنا در دلِ خودش يك تناقض دارد: اگر عادل است، نميتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل ميكند، پس عادل نيست. دشمنان، اين را ملتفت نميشوند و اين معنا را نميفهمند.»

او در تکمیل این بخش از گفته هایش تصریح کرده بود که «اين نيست مسئله‌ى «ولايت مطلقه» كه فقيه هر كار دلش خواست، بكند؛ يك وقت يك چيزى به نظرش رسيد كه بايد اين كار انجام بگيرد، فوراً انجام دهد؛ قضيه اين نيست. قضيه اين است كه يك حالت انعطافى در دست كليددار اصلى نظام وجود دارد كه ميتواند در آنجائى كه لازم است، مسير را تصحيح و اصلاح كند، بنا را ترميم كند.»

دیکتاتوری در چند سال اخیر

در طول چند سال اخیر بارها مساله «دیکتاتور» بودن آیت الله خامنه ای در سطح رسانه ها مطرح شده است.15 بهمن ماه سال 87 روزنامه کیهان در گزارش مفصلی از نشریات دانشجویی اعلام کرد که  دانشجويان ‏از آیت الله علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي به عنوان «ديکتاتور» نام مي برند.

اين روزنامه که خود تحت نظر نماينده ولي فقيه منتشر مي شود، با اشاره اي مختصر به لزوم رعايت «احترام ‏به رهبري» در نشريات دانشجويي با تاکید بر این که «در برخي از نشريات، مطالبي به چشم مي خورد که شگفتي ‏خواننده را در زمينه گستاخي نگارنده برمي انگيزد»‏ مهمترین سرفصل نشریات دانشجویی را «دیکتاتور خواندن» رهبر دانسته بود.

در گزارش کيهان همچنين ادعا شده بود که که دانشجويان در نشريات دانشجويي بر «مساوي دانستن مطلقه بودن ‏ولايت فقيه با استبداد و تماميت خواهي»، «تعارض دموکراسي، قرارگرفتن يک شخص به مدت طولاني در ‏بالاترين نهادهاي سياسي»، «نفي مستقيم و آشکار ديدگاه ها و گفتمان ها و آراي رهبري» تاکيد دارند.‏

پس از انتخابات سال 88 در پی سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات از سوی سپاه و بسیج نیروهای تحت امر آیت الله خامنه ای در ویدیوها و تصاویری که از اعتراضات منتشر شد رهبر جمهوری اسلامی از سوی مردم دیکتاتور خوانده شد. از اثر همین رویدادها بود  که در طول دوسال گذشته بارها منصوبان رهبری دیکتاتور بودن او را تکذیب کرده اند.

اخیرا آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی نماینده سابق رهبری در سپاه پاسداران و از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری گفت: «برخي اين شبهه را در مورد ولايت فقيه مطرح مي‌كنند كه به هر حال رهبري در رأس كشور است و هر اراده‌اي بكند مي‌تواند تصميم بگيرد و كسي نمي‌تواند به او اعتراضي كند و بگويد كه بالاي چشمت ابرو است و از واژه‌ ديكتاتوري در اين مورد استفاده مي‌كنند، در حالي كه اين‌طور نيست؛ خبرگان دو چشمي به شرايط رهبري نگاه مي‌كنند و اين‌گونه نيست كه بعد از انتخاب، رهبري را رها كرده باشد.»

پیش از این نیز آیت الله احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در اظهاراتی «دیکتاتوری ولایت فقیه » مبتنی بر «ولایت مطلقه فقیه» را رد کرده و تاکید کرده بود که «برداشتي كه مفهوم ولايت مطلقه فقيه را به آن معنا كه ولي فقيه هركاري كه مايل بود مي‌تواند انجام دهد اشتباه است. از اين معني نادرست ميوه‌ها چيدند، شيعه به چنين ولايت مطلقه معتقد نيست، فقيهي كه باب ميل خود عمل كند فقيه نيست.ابتداي انقلاب گفتند استبداد تاج تبديل شده است به استبداد عمامه، ديكتاتوري ولايت فقيه برداشتي غلط از ولايت فقيه بود.»

وی البته اظهاراتش در این باره را نیز تکمیل کرده و گفته بود: «تدبيرهاي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي از آغاز ولايت امري ايشان تاكنون شايسته تحليل و تبيين فراوان است، لذا بنده به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبري كه مدت‌ها خدمتگزار بودم به صراحت مي‌گويم كه رهبري ايشان كاملاً منطقي، واقع‌بينانه و آگاهانه بوده است كه با الهام‌گيري از سيره نبوي صلّي الله عليه و آله و سلّم و مولا علي عليه السّلام كوشيده‌اند در همان مسير، حركت نظام جمهوري اسلامي ايران را به خوبي هدايت كنند.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفته بود: «همه ما بايد شاكر اين نعمت بزرگ الهي از خداوند متعال باشيم كه توانسته است كارآمدي نظام ولايت فقيه را در دنيا به اثبات برساند.»

نمایندگی خدا

از دیگر سو گرچه آیت الله خامنه ای و منصوبان وی وجود «استبداد» در ولایت مطلقه فقیه را رد می کنند اما همزمان مقامات ارشد سپاه پاسداران به عنوان قدرتمندترین نهاد نظامی کشور از مردم، مسئولان و احزاب سیاسی می خواهند که بدون  چون و چرا از آیت الله خامنه ای تبعیت کنند.

در این رابطه حجت الاسلام علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه  مردادماه سال جاری گفت: «در عصر غيبت امام زمان اصل ولايت فقيه نماد محورحق، سكان‌دار اسلامي و حجت‌ خدا بر روي زمين است.»

سعیدی با بیان اینکه «تقيد و پايبندي بر نماد محور حق اساسي‌ترين ابزار در بقا و پايداري امت اسلامي است» تصریح کرد: «تبعيت از فرامين و منويات ولايت فقيه امري لازم و ضروري است كه هم‌اكنون نماد محور حق در نظام مقدس انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي است.

وی همچنین تاکید کرد که «تبعيت از فرامين و دستورات ولايت فقيه مهم‌ترين ابزار در راستاي تميز و شناسايي حق از باطل است. تبعيت از فرامين ارزنده ولايت فقيه بر تمام آحاد مردم و مسئولان اجرايي لازم است و در تركيب نمايندگان اصلح مجلس شوراي اسلامي بسيار حائز اهميت مي‌باشد.»

در اردیبهشت ماه امسال یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه طی مقاله ای در نشریه صبح صادق «ولایت مطلقه فقیه» را دارای چهار خصوصیت؛ «مطلق بودن، غیرقابل تقسیم بودن، جامع بودن و دائمی بودن» دانسته و تاکید کرد که «اساساً در نظام اسلامي، اصل امام و امت، يك اصل حاكم است و حركت امت بر محور امام انجام مي شود و امام جامعه، تعيين كننده همه جهت ها و مشروعيت بخش به همه امور است.»

همچنین آذرماه سال گذشته رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دستیار و مشاور عالی فعلی رهبر منتقدان او را تهدید و تاکید کرده بود که «ولايت فقيه در فلسفه حکومت شيعه که اسلام ناب محمدي است نيابت امام زمان است و ‏دستورات اسلام ‏در اين زمينه خيلي دستورات روشني است‏.‏ هرکسي که ‏در مقابل ولايت فقيه بايستد عاقبت به خير نمي شود، ولايت فقيه يک ولايت بر حق ‏است و هر که با حق ‏درآويزد حق او را زمين مي زند واين شوخي بردار نيست.»

بهرام رفیعی

Advertisements
Posted in: اجتماعي